Про встановлення додаткових вимог щодо етичної поведінки

Лист Національного банку України щодо встановлення додаткових вимог щодо етичної поведінки.

Банкам України, небанківським
фінансовим установам,
колекторським компаніям, їх
асоціаціям (за списком)

Про встановлення додаткових
вимог щодо етичної поведінки

Національний банк України (далі – Національний банк) повідомляє керівників банків України, небанківських фінансових установ, що відповідно до законодавства України мають право надавати кошти в позику, уключаючи на умовах фінансового кредиту, та/або послуги з факторингу, колекторських компаній, їх асоціацій, об’єднань про прийняття постанови Правління Національного банку від 04 серпня 2022 року № 170 “Про затвердження Положення про встановлення додаткових вимог щодо взаємодії із споживачами фінансових послуг та іншими особами при врегулюванні простроченої заборгованості (вимог щодо етичної поведінки)” (далі – Постанова), попереднє обговорення вимог якої проводилося Національним банком з учасниками ринку фінансових послуг та колекторськими компаніями.

Мета документа – усунення виявленої практики врегулювання простроченої заборгованості, що порушує права споживачів фінансових послуг, їх близьких осіб, третіх осіб, за результатами аналізу звернень громадян до Національного банку, а також деталізація окремих норм Закону України “Про споживче кредитування” щодо взаємодії, стосовно яких надходить значна кількість звернень споживачів фінансових послуг з ознаками порушення і запитів від учасників ринку фінансових послуг та колекторських компаній.

Звертаємо увагу, що з дня введення в дію Закону України від 19 березня 2021 року № 1349-IX “Про внесення змін до деяких законів України щодо захисту споживачів при врегулюванні простроченої заборгованості” найбільший відсоток звернень до Національного банку з питань врегулювання простроченої заборгованості відзначаємо у роботі саме небанківських фінансових установ, що відповідно до законодавства України мають право надавати кошти в позику, уключаючи на умовах фінансового кредиту, та/або послуги з факторингу. Так, у другому кварталі 2022 року звернення щодо порушення ними вимог щодо етичної поведінки становлять більше третини всіх звернень щодо діяльності таких фінансових установ. Водночас лише незначний відсоток таких звернень було отримано щодо діяльності банків, у яких також практично не було виявлено факти застосування неетичних методів врегулювання простроченої заборгованості. У зв’язку з цим банки мають привести свою діяльність у відповідність до вимог Постанови протягом трьох місяців із дня набрання чинності цією Постановою, небанківські фінансові установи, що відповідно до законодавства України мають право надавати кошти в позику, уключаючи на умовах фінансового кредиту, та/або послуги з факторингу, колекторські компанії – протягом двох.

Постанова набирає чинності з 05 серпня 2022 року. Документ розміщено на сторінці офіційного Інтернет-представництва Національного банку.

Начальник Управління захисту прав

споживачів фінансових послуг Ольга ЛОБАЙЧУК

Індекс виконавця: 9965

Телефон: 0 800 505 240 або (044) 298 65 55